Saturday, June 5, 2010

PENERUS WARISAN PUTERI SAADONG.RAJA TENGKU PUTRI ANIS




Sebagaimana wujudnya puteri-puteri bangsawan yang lain, begitulah juga lahirnya seorang puteri yang diwar-warkan muncul di sebuah akhbar tempatan Utusan Malaysia baru-baru ini pada tanggal 4 Jun 2010, iaitu Raja Tengku Putri Anis yang diwawancara menyatakan bahawa beliau merupakan Keturunan Ketujuh Puteri Lagenda Zaman-berzaman, Puteri Saadong yang pernah memerintah Kelantan suatu ketika dahulu. Sememangnya terdapat banyak tanggapan mahupun ulasan dari banyak pihak samada ia negatif mahupun positif dari banyak pihak daripada golongan atasan hinggalah bawahan. Almaklumlah, Puteri Saadong adalah Raja Perempuan Pemerintah Kelantan yang bukan sahaja tersohor di Kelantan malah di banyak tempat luar seperti Thailand dan juga di Indonesia. Maka tidak hairanlah sekiranya beliau turut berhijrah ke negara luar dan meninggalkan zuriat tanpa rakyat Kelantan tahu malah kehilangan jejaknya setelah merajuk diri akibat ketidaksetiaan Raja Abdullah yang berlakunya pertumpahan darah akibat tertikam cucuk sanggul ke Bukit Marak dan kemudian ke Nenggiri, Selatan Kelantan. Mungkin juga benar akan kenyataan Raja Tengku Putri Anis ini yang menyatakan Puteri Saadong membawa diri ke Aceh Darussalam dan menggunakan nama yang berbeza. Allahualam.

Hayatilah raut wajah Keturunan Pewaris Ketujuh Puteri Saadong. Benar ataupun tidak akan kesahihan keturunannya, kita teruslah kaji dan merungkai Sejarah.





Foto-foto di atas menunjukkan beliau mempunyai tokoh untuk menjadi pewaris Puteri Saadong. Apa yang saya tahu, beliau merupakan perunding fesyen dan juga pendiri bagi empayar bisnes di luar negara.

1 comment: